wp idea

4 sposoby na zaangażowanie kursanta i skuteczne przekazanie wiedzy!

Chcesz stworzyć swój własny kurs online? Zastanawiasz się, jak jednocześnie przekazać ogrom swoje wiedzy i mówić ciekawie? Co zrobić, aby zaangażować kursanta? Aby nie był znudzony i z chęcią otwierał kolejną lekcję? Spokojnie! Wszystkiego da się nauczyć 🙂 Oto kilka sztuczek oratorskich, które zaangażują Twoich kursantów i sprawią, że z powodzeniem przekażesz im swoją wiedzę.

Emocje, wiarygodność i odbiorca! To klucz do sukcesu!

W czasach przed wynalezieniem pisma, mowa ludzka była jedynym orężem w porozumiewaniu się. Nawet gdy udoskonalano alfabet i materiały piśmiennicze, przekaz ustny stał ponad tekstem pisanym. Retoryce, czyli sztuce przemawiania, osobne rozważania poświęcił Arystoteles. Sformułował kilka zasad, które ułatwiają komunikowanie się z odbiorcami. Te zasady możesz z powodzeniem wykorzystać w swoim kursie.

Pamiętaj o tym, że zaangażowanie słuchaczy znacząco wzrasta, gdy mówca do logicznej argumentacji dołącza odwołania do emocji. Nie serwuj swoim kursantom tylko tzw. “suchych faktów”, spróbuj powiązać je z jakimiś historiami lub ciekawymi przykładami, dzięki temu zostaną lepiej zapamiętane.

Zdaniem Arystotelesa na odpowiedni odbiór przekazu przez odbiorców duży wpływ ma także osobowość mówcy, którą w dzisiejszych czasach można połączyć z odpowiednio wykreowanym wizerunkiem. Chodzi tu przede wszystkim o wiarygodność. Słuchacz musi być przekonany, że na specjalistyczne tematy wypowiada się ekspert dysponujący rozległą wiedzą, a nie przykładowa osoba. Żeby przekonać ludzi do zainwestowania pieniędzy w Twój kurs i uczenia się od Ciebie, musisz pokazać im, że nie jesteś osobą przypadkową. Że to właśnie od Ciebie mogą się uczyć, bo masz dużą wiedzę na dany temat i doświadczenie. Musisz przedstawić się w roli eksperta, aby zyskać wiarygodność i zaufanie swoich kursantów.

Trzeci obszar na jaki mówca musi zwrócić uwagę, to pamiętanie o tym, aby dostosować do nich swój styl wypowiedzi do odbiorcy. Dla przykładu, nauczyciel akademicki wygłaszając przemówienie w sali wykładowej, powinien wypowiadać się poprawnie i fachowo, ale aby zyskać przychylność i sympatię sali,  może pozwolić sobie na kilka młodzieżowych sformułowań. Pomyśl, kto będzie Twoją grupą odbiorców, a następnie dostosuj swój styl i sposób prezentowania wiedzy właśnie do nich.

Skuteczne sposoby na przekazywanie wiedzy

Już wiesz, że odwoływanie się do emocji, wiarygodność i dostosowanie stylu wypowiedzi do odbiorcy, mają bardzo duży wpływ na zaangażowanie odbiorców. Teraz pora, abyś poznał bardziej szczegółowe sposoby na skuteczne przekazywanie wiedzy. Pomogą Ci one zachować klarowność przekazu, dzięki czemu słuchacze szybko zrozumieją nawet najbardziej zawiłe pojęcia.

1. Zadbaj o plan i odpowiedni układ treści

Dobrą praktyką jest zaprezentowanie już na samym początku planu wystąpienia i  w kilku słowach rozwinięcie poszczególne punktów. Wynika to z tego, że podczas słuchania wystąpienia, mózg odbiorcy zaczyna naturalnie porządkować i utrwalać nowe informacje. Dotyczy to także samego prowadzącego, któremu agenda pomaga poradzić sobie z tremą. W Twoim przypadku chodzi oczywiście o zaprezentowanie planu kursu, przez pokazanie jakie lekcje się w nim pojawią, ale również zaprezentowanie na początku każdej lekcji tego, co będzie podczas niej omawiane.

2. Wprowadź storytelling

Storytelling to nic innego, jak sztuka opowiadania historii. Dlaczego jest ważna? Ponieważ dzięki historiom łatwiej zapamiętujemy i lepiej się uczymy. Słuchanie opowieści jest pierwotnym zwyczajem człowieka. Przed wiekami ludzie gromadzili się przy ogniskach i do późnej nocy snuli fantastyczne baśnie i bajki. To przecież z mitów dowiadujemy się najwięcej o kulturze starożytnej. W czasie śledzenia biegu fabuły pobudzane są określone ośrodki w mózgu, które odpowiadają również za zapamiętywanie. Warto zatem podczas lekcji opowiedzieć jakąś historię lub przywołać anegdotę, możesz też stosować porównania. Dzięki temu słuchacze będą bardziej zaangażowani w lekcję i więcej z niej zapamiętają.

3. Unikaj tautologii 

Tautologia to najprościej mówiąc niepotrzebne powtarzanie tych samych treści. Jak to się ma do kursu? Jeżeli w swoim kursie umieścisz np. prezentację video, pamiętaj aby nie powielać na slajdach tego, o czym w danej chwili mówisz “słowo w słowo”. Nie odczytuj kursantom referatu, który będzie wyświetlał się na ich monitorze. W ten sposób prezentacja staje się nudna, a kursant odbiega myślami w inne rejony. Pamiętaj, aby obraz był uzupełnieniem słów. Prezentacja ma pomóc uczniowi lepiej zrozumieć zagadnienia, które omawiasz, a nie je powielać. W żadnym wypadku głos z offu nie powinien powtarzać informacji pokazanej na slajdzie. To bardzo często błąd, który zniechęca kursantów do dalszego śledzenia kolejnych odsłon szkolenia.

4. Pamiętaj o właściwej wymowie i modulowaniu głosu

Przekaz będzie zrozumiały, gdy… będziesz wyraźnie mówić. Jeśli masz świadomość, że nie masz dykcji lektora, możesz dołączyć do kursu napisy. Zawiera je coraz więcej materiałów w mediach społecznościowych. Warto także poćwiczyć swoje przemówienie i modulowanie głosu – zmieniaj dynamikę oraz głośność mówienia, aby odpowiednio podkreślić pojawienie się ważnej informacji podczas lekcji.

To tylko wybrane sposoby na skuteczne przekazywanie wiedzy w kursach online. Wprowadź je do swojego kursu, a z pewnością zaangażujesz swoich kursantów. A jeśli wciąż zastanawiasz się nad stworzeniem swojego pierwszego kursu, wypróbuj platformę WP Idea przez 15 dni za darmo! Napisz do nas 🙂

Boisz się skoku na głęboką wodę? Zacznij od testów!

Dajemy Ci 15 darmowych dni na wypróbowanie platformy WP Idea.

W tym czasie możesz przetestować jej funkcje, zaprojektować lekcje, dodać materiały i ustawić wszystko zgodnie ze swoimi wymaganiami. W trakcie testów również możesz liczyć na naszą pomoc!

Gdy zdecydujesz się na zakup platformy, wówczas wszystkie ustawienia zostaną z Tobą i do razu będziesz mógł wystartować ze sprzedażą, nie wychodząc z domu ?

Udostępnij na Facebooku ->

Share on facebook
Facebook
Jesteśmy gotowi do działania, i czekamy na Twoją wiadomość.

pytania@wpidea.pl